سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تزریق بوتاکس در دوران بارداری و اثرات جانبی آن

تزریق بوتاکس در دوران بارداری و اثرات جانبی آن

>> تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

بوتاکس، دارویی است که از سم بوتولونیوم توکسین بدست می آید و نوروتوکسینی است که به طور موقت ماهیچه ها را فلج می کند. بوتاکس کاربردهای زیادی در رفع چین و چروک های بخش های مختلف صورت دارد.  

تزریق بوتاکس در دوران بارداری  

یکی از موضوعاتی که دغدغه بسیاری از خانم هاست، استفاده یا عدم استفاده از بوتاکس در دوران باردری یا شیردهی است. آیا خانم هایی که باردار هستند و یا به نوزاد خود شیر می دهند، می توانند بوتاکس تزریق کنند یا تزریق بوتاکس برای آنها و سلامتی جنین ضرر دارد؟

>> کاربردهای بوتاکس

پروتئین های نوروتوکسین موجود در بوتاکس، با مسدود کردن انتقال دهنده استیل کولین بر روی اعصاب تاثیر می گذارد و به طور موقت از انقباض ماهیچه ها و فعالیت های سلولی غدد جلوگیری می کنند.

  تزریق بوتاکس در دوران بارداری  

با تزریق بوتاکس در بخش های خاصی از صورت مثل ماهیچه های گردن، ماهیچه ها مجبور می شوند که غیر فعال بشوند و در نتیجه ظاهر خطوط پنجه کلاغی، خطوط پیبشانی، خطوط اخم و خطوط اطراف دهان هم بهبود می یابد. جدا از رفع چین و چروک، بوتاکس می تواند بسیاری از مشکلات پزشکی را هم حل کند که شامل:

  1. مشکلات عصبی و عضلانی که بر نحوه کنترل ماهیچه ها تاثیر می گذارد؛ مثل اختلالات دماغی (اختلال در گفتار)
  2. سردرد میگرن شدید
  3. تعریق شدید
  4. درمان بی اختیاری ادراری
  5. کنترل اسپاسم های پلک چشم
  6. کنترل اسپاسم های گردن، شانه و ماهیچه ها
  7. درمان سندرم روده تحریک پذیر
  8. کنترل موقعیت هایی که باعث سفت شدن ماهیچه ها می شود

سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از بوتاکس را برای دوران بارداری یا شیردهی هنوز تایید نکرده است زیرا نتایج آن کاملا نامعلوم است.

>> اثرات جانبی تزریق بوتاکس برای مادران بادردار و شیرده

تا به حال در مورد انتقال مواد بوتاکس از بدن مادر به جنین چیزی گزارش نشده است ولی بوتاکس حاوی نوروتوکسین هایی است که استفاده از آن در افرادی که به این مواد آلرژی دارند، میتواند بسیار خطرناک باشد. بیماری یا عفونتی که در اثر تزریق بوتولونیوم توکسین بوجود می آید، در اصطلاح "بوتولسیم" نامیده می شود. بوتولیسم، بسیار خطرناک است و ممکن باعث مرگ جنین بشود. بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند که بوتولونیوم توکسین ممکن است بسیار بزرگ باشد و نتواند از جفت جنین عبور کند، ولی همواره به زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از مصرف مواد غذایی سمی و مخصوصا تزریق بوتاکس خودداری کنند. مواد غذایی که حاوی بوتولیسم هستند و در دوره بارداری نباید از آنها استفاده بشوند شامل:

  1. میوه و سبزیجات کنسرو شده
  2. غذاهایی که برای مدت طولانی گرم نگه داشت شده اند یا اینکه در در یخچال نگه داری نشده اند
  3. ماهی و گوشت فاسد

با اینکه تحقیقات زیادی در مورد اثرات تزریق بوتاکس در زنان باردار یا شیرده انجام نشده است ولی بوتاکس قادر است که در رگ های عصبی  یا سلول های دیگر پخش بشود و باعث بروز نشانه های خطرناکی در بدن انسان بشود. تحقیقات سال 2016 نشان میدهد که بوتولونیوم توکسین تزریق شده در یک ناحیه می تواند با چسبیدن به نورون ها، در بخش های دیگر بدن پخش بشود و غده ها و ماهیچه های دیگر را هم فلج کند. تنگی نفس هم یکی از مشکلات تزریق بوتاکس است که می تواند تهدیدی برای جان انسان باشد. سایر اثرات جانبی تزریق بوتاکس برای مادران شیرده و باردار شامل جوش، تاول یا خارش پوست، التهاب، درد، خونریزی، مشکلاتی در بلعیدن غذا، افزایش یا کاهش تولید بزاق دهان یا تعریق شدید، حالت تهوع، شکم درد، اسهال، سردرد، گلو درد، بی اختیاری ادراری، عفونت مجاری دراری، خستگی مفرط، افتادگی پلک چشم، اختلالات بینایی، احساس سرگیجه، ضف و غیره.

>> جایگزین های بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

بجای تزریق بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی، می توانید از روش های زیر استفاده کنید؛ البته قبل از استفاده حتما با پزشکتان مشورت کنید.

  1. طب سوزنی
  2. ماساژ و استفاده از بادکش
  3. ورزش های مخصوص صورت
  4. کرم و مکمل های حاوی کلاژن
  5. لایه بردارهای شیمیایی
  6. استفاده از کرم های قوی که حاوی رتینوئید (ویتامین A) ، ویتامین C، هیدروکسی اسید و ترتینوئین باشند

>> روش های طبیعی و خانگی برای کاهش میزان چین و چروک در دوران بارداری و شیردهی

راه کارهایی وجود دارد که می تواند میزان چین و چروک ها کاهش بدهد و در دوران بارداری و شیردهی هم می توانید با خیال راحت از این روش ها استفاده کنید.

  1. همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. سعی کنید کرمتان دارای اس پی اف 30 باشد تا از پوست شما در برابر امواج فرا بنفش محافظت کند
  2. آب کافی بنوشید
  3. از محصولات برنزه استفاده نکنید
  4. از محصولات روشن کننده پوست استفاده نکنید
  5. همیشه صورتتان را بشویید و قبل از خوابیدن، آرایش را از صورتتان پاک کنید
  6. از پوستتان در برابر سرما و گرما محافظت کنید؛ شما می توانید از کلاه، بلوزهای آستین بلند وعینک آفتابی استفاده کنید
  7. ماسک و سرم خانگی بسازید؛ از مواد طبیعی مثل آب آناناس، آب لیمو و سرکه سیب استفاده کنید
  8. از اسکراب خانگی استفاده کنید؛ شما می توانید شکر سفید را با روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید
  9. از کرم های آبرسان، روغن ها و طبیعی سرم های خانگی استفاده کنید؛ مخصوصا آنهایی که حاوی گلیسیرین و اسیدهای هیالورونیک هستند

مواد مغذی و مکمل هایی که می تواند در جلوگیری و یا کاهش خطوط و چین و چروک ها به شما کمک کنند شامل:

  1. انواع میوه ها سبزیجات و حبوبات
  2. ویتامین های C، E و A
  3. کاروتنوئیدها
  4. کراتین
  5. امگا 3، امگا 6  و امگا 9
نکته آخر: بخاطر اینکه هنوز اثرات تزریق بوتاکس در زنان باردار یا شیرده مشخص نیست و هنوز ثابت نشده است که بوتاکس می تواند در دوران بارداری روی جنین تاثیر بگذارد یا خیر و یا اینکه آیا بوتاکس می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل بشود یا خیر، بیشتر متخصص ها از تزریق بوتاکس در مادران بادردار یا شیرده خودداری می کنند. بوتولونیوم توکسین می تواند تا 6 ماه با بیشتر در بدن فعال بماند و حتی برای زنانی که قصد باردار شدن دارند هم استفاده از بوتاکس مناسب نیست. شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست مو در مورد تزریق بوتاکس به بینی مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره 02144067005 تماس بگیرید. همچنین شما عزیزان می توانید از طریق سیستم چت آنلاین وب سایت، از مشاوره آنلاین هم بهره مند بشوید.  

جهت ورود به وبسابت کلینیک پوست و مو رز بر روی ادرس زیر کلیک کنید

https://rozclinic.com